Sarah Jane kookt veg

Zorg voor jezelf!

6 mei 2020

Uit respect voor onze grootouders en mensen met een zwakkere gezondheid, blijf ik letten op de zogenaamde anderhalve meter en het wassen van de handen.


Die hygiëne vind ik, iemand die met voeding werkt, eigenlijk een beetje logisch. En die anderhalve meter rond mezelf heb ik graag vrij, tenzij we een intieme band hebben. Want dat is het enige wat ik mis, diegenen die ik graag zie binnen mijn anderhalve meter voor een knuffel en een kus.


Stapje voor stapje proberen we terug te keren naar de wereld die we kennen. Ik hoor wel eens dat die afstand zal blijven. Wel, ik hoop van niet.

Als mijn vriendin een traan laat, krijgt zij van mij een knuffel. Wanneer het publiek op en neer gaat tijdens een stevig rocknummer, vind ik het heerlijk de beweging van de zweterige lichamen rond mijn lijf te volgen. De juf gekend als dé knuffeljuf? Laat ze dan zichzelf zijn.


De verbinding die wij als mens met elkaar maken is veel beter voor ons immuunsysteem dan de angst die aan de maatregelen kleeft. Onze mentale gezondheid heeft impact op ons immuunsysteem, dus op de mate waarin ons lichaam het virus zijn gang laat gaan.

En ja, ik neem dit virus serieus, maar ik geloof ook in de zelfhelende werking van het lichaam. Met tijd en boterhammen, of liever gezonde zelfzorg, kan het lichaam veel overwinnen.

Onder gezonde zelfzorg versta ik meer dan gezonde voeding. En zo een keertje afwijken moet kunnen. Zolang je er intens van genieten kan. Want dat geeft een goed gevoel, net als je omringen met zij die jou dierbaar zijn. En die dagelijkse wandeling of dat momentje me-time. Doe meer dingen waarvan je houdt. Zoek de natuur op met alle zintuigen. Adem traag tot diep in je buik. Beweeg. Zelfzorg betekent mild en zorgzaam met jezelf omgaan.


Zo bescherm ik mezelf, mijn lichaam, mijn meest kostbare bezit. 

Wat gezonde voeding precies betekent, hangt af vanuit welke context je kijkt. Met macrobiotiek als mijn inspiratiebron, probeer ik ‘naar het midden’ te koken, dat wil zeggen met natuurlijke en plantaardige producten en zonder extremen.

Beeld je een balans in met aan de ene kant samentrekkende voeding zoals keukenzout, vlees, ei, kaas en aan de andere kant uitzettende producten zoals tropische fruit suiker, koffie & alcohol, drugs. Tussen die twee extremen heb je in het midden volkoren granen, groenten, peulvruchten (kikkererwten, linzen, bonen, tempé, tofoe, seitan) en het lokaal fruit (waarmee ik zaden, noten en fruit bedoel).
Als je deze 4 groepen dagelijks op je bord krijgt, aangevuld met gefermenteerde groenten (bv. zuurkool) en soep, zal je voelen dat je lichaam reageert. Het doet deugd zo ‘in het midden’ te eten. Omdat je organen minder belast worden.
Zo nu en dan iets vettigs of gesuikerd kan geen kwaad, maar als je jouw spijsvertering dagelijks hiermee belast, geraken die organen uitgeput of verhard. Als die organen hun opdracht optimaal kunnen uitvoeren, voel je jezelf energiek en rustig. Ook je gemoed voelt dit.

Omring je met mensen die jou een goed gevoel geven, die je niet veroordelen en vooral: laat zelf oordelen los, ook over jezelf. Stel je open voor een ander en durf jezelf te laten zien. Laat voelen dat je die andere graag ziet. Ik ben er zeker van dat jij ook mensen mist die je anders zo vanzelfsprekend vond. De mooiste boodschap van deze lockdown: de liefde, tussen liefjes die apart wonen, tussen ouders en kinderen, tussen vrienden en vriendinnen, voor de natuur, de dieren, het universum. Blijf verlangen naar de dag waarop we samen kunnen ZIJN. Want de liefde is wat ons verbindt.

Ga op onderzoek naar wat je graag doet. De ene is al beter in hobby’s vinden dan de andere. Zoek uit wat je als kind leuk vond, duik in herinneringen en vind wat jou emotioneel kan voeden. Maak tijd voor jezelf vrij, soms is gewoon zijn en bankhangen voldoende om jouw me-time op te eisen.


Me-time is voor mij mijn stapschoenen aantrekken en de natuur intrekken. Laat de magie van moeder aarde tot al jouw zintuigen spreken: proef de lente. Ik ben altijd al een natuurmeisje geweest, maar nu, door de omstandigheden, ervaar ik de bloesems als feller en ruik ik veel meer dan anders. Voel de rust en tegelijk de energie van de ruisende bomen, de stilte in de weide, de speelsheid van veulens en kalfjes, het gezoem en getjilp. Vul je hart.


En adem! Door rustig diep in de buikholte te ademen ontzuur je je lichaam. Adem de frisse ochtendlucht in, adem in de natuur. Adem. En blijf ademen. Let op, als je het niet gewoon bent diep te ademen, kan je duizelig worden van enkele keren diep na elkaar adem te halen. Bouw op door tussen een diepe ademhaling een gewone teug te nemen.

En nu je toch buiten bent: beweeg. Een soepel lichaam maakt de geest veerkrachtig, waar je baat bij hebt in deze onzekere tijden en bovendien nodig voor de mogelijke veranderingen in je leven.
Door te bewegen, stroom je bloed en energie beter in het lichaam. Wat maakt dat je je lichaam beter zuivert van ongewenste indringers. En het voelt nog eens lekker ook. Wandel, fiets, stretch!


Boven alles, wees mild en zorgzaam voor je lijfje en je spirit: behandel je lijf en jezelf als het meest dierbare bezit dat je hebt.
Want jezelf heb je steeds bij je en daar reken je op om te doen wat je graag doet. Leg dat negatieve stemmetje het zwijgen op en praat tegen jezelf alsof je een goede vriend(in) moed inpraat.


Hou op met moeten, start met wensen.


Leef. En heb lief.

Copyright © Alle rechten voorbehouden

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren