Sarah Jane kookt veg
nori zeewier

Het geheim van zeewier!


* bevat jodium, een beschermer tegen kanker

* enige plantaardige bron van B12, belangrijk als je kampt met vermoeidheid. (Of   je dit kan opnemen dien je na te vragen bij je arts)

* bevat calcium, ijzer, zink, magnesium, fosfor, vitamines A, C en D.

Zeewier kan dus wel tellen als alternatief voor die jaarlijkse vitaminekuur!

* positieve invloed op het immuunsysteem

* ontzuurt het bloed (ideaal als je ooit veel dierlijke producten hebt gegeten)

* bevat alginezuur dat als een magneet werkt voor radio-actieve deeltjes, koper en lood en via ontlasting deze gifstoffen meeneemt uit het lichaam


Je mag dagelijks een eetlepel zeewier consumeren! Nori, het groene blad bij sushi, ken je vast wel. Maar er zijn nog andere soorten die je makkelijk kan verwerken in een stoofpotje of soep.


Zeewier zoals wakame, kombu, aramé, hiziki, nori, zeespaghetti kan je gedroogd vinden in de natuurwinkel. Spoel voor gebruik en laat 10 minuten weken voor verwerking. Begin met een beetje, want wier zwelt en heeft een zilte smaak.


Agar agar kan je in dessertjes gebruiken als vervanging van gelatine.


Let op, je kan ook bereid zeewier vinden, lees goed de lijst met ingrediënten (suiker alert).

zeewier nori

Zeewier = powerfood

 6 juni 2020

Eet je overwegend plantaardig? Dan mag zeewier niet ontbreken op jouw menu!


Zeewier is de dino onder de groentes. Wier verschilt van algen, omdat het in zout water groeit en alg in zoet. Het wier groeit op rotsen diep in zee of drijft op het water, wat de kleur bepaalt: hoe donkerder, hoe dieper.


Zeewier is niet alleen een oeroude groente die door oude volkeren werd gebruikt om te eten, vandaag vind je het in cosmetica en zelfs textiel!

zeewier arame kombu

Receptje met aramé!


Wat heb je nodig?


2 prei in fijne ringen gesneden, 1 eetlepel aramé, water, 1 koffielepel shoyu of tamari (glutenvrije variant van sojasaus), 1 koffielepel mirin of appeldiksap, geraspte schil van een halve citroen.


Stoof de prei met een snuif zout op een laag vuur. Spoel en week ondertussen een eetlepel arame in een beetje meer water. 


Zodra de prei zacht is voeg je de arame met het weekwater toe. Laat inkoken. Wanneer het vocht grotendeels is uitgekookt, blus je met sojasaus en mirin. Laat even inkoken, voeg de citroenzeste toe. Proef eens, mag het zouter, voeg dan nog enkele druppels sojasaus toe. Heb je het liever nog zoeter, kies je voor mirin.


Ik vind het lekker om mijn noodles onder dit gerechtje te mengen.


Laat het smaken! Sarah Jane

Copyright © Alle rechten voorbehouden

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren