Tempé lekker bereiden

Ken je tempé nog niet?

Wel het wordt meestal gemaakt van gekookte gele sojabonen die dan gefermenteerd worden tot een bonenkoek.

Klinkt misschien niet zo aantrekkelijk en als je het voor de eerste ziet aarzel je misschien wel om ervan te proeven...
Maar tempé is dé vleesvervanger die niet te zwaar valt, omdat het gefermenteerd is. Een gezonde bom eiwitten om je spieren energie te geven!

veganistische pannenkoeken


Tempé in champignonsaus


Snij de tempékoek in blokjes en bak in een pan op een laag vuurtje in weinig olie goudbruin. Overstrooi met kruidenzout en eventueel paprikapoeder. 


Neem een nieuwe pan en fruit op een laag vuurtje ui met zeezout aan, zodat de ui glazig en zoet wordt. Schep de ui in een mengkom, zodat de pan vrij is. Bak vervolgens de champignons in een beetje olie in dezelfde pan. Voeg de ui terug toe als de champignons gaar zijn. 
Blus vervolgens met een beetje shoyu (sojasaus) en meng er dan haverroom onder. Kruid af met verse peterselie, peper en zout. Roer op het einde de tempé erdoor. 


Tip: Tempé kan je best eerst even kleuren alvorens in een gerecht te verwerken. Dat kan op verschillende manieren: blancheren, roosteren in de oven, bakken in de pan of frituren. De smaak van verse tempé is meer uitgesproken (en lekkerder) dan de bevoren of gepasteuriseerd versie. Vind je enkel tempé in de biomarkt, dan is die van de Hobbit de beste koop. 

Sarah Jane kookt veg