Sarah Jane kookt veg

One miso soup a day keeps the doctor away!

 21 april 2020

Misosoep, misschien heb je er al van gehoord. Ik eet het als ontbijt en als mijn man wat slapjes opstaat, duw ik het liefdevol onder zijn neus. Dan eet hij het met lange tanden, want soep als ontbijt geeft een kortsluiting in zijn hoofd. Maar hij eet het wel, omdat deze bouillon een opkikketje is.

Maar misosoep kan je op elk moment van de dag eten...dat is het voordeel van plantaardig. Soms is het ontbijt al even lekker als een dessert en omgekeerd kan ook.

En ook met misosoep kan je eindeloos variëren!

Hoe doededa?

Wat je zeker nodig hebt en in de natuurwinkel vindt: stukje kombu, zo groot als een postzegel, 1 gedroogde shiitake, enkele vlokjes instant wakame en miso.


Wat is wat?

Kombu: zeewier dat meekookt om een bouillon te maken of om granen en bonen te alkaliseren.

Shiitake: een paddenstoel die het lichaam ontgift.

Wakame: zeewier zoals kombu, arame, wakame, hiziki, zeespaghetti, agar agar, ... is rijk aan aan calcium, jodium, ijzer, zink, magnesium, fosfor, mangaan, silicium, vitamines A, B, C en D.

Miso: gefermenteerde soja met rijst of gerst of zoete rijst.

Hoe lichter, des te korter de fermentatie. Hoe donkerder, des te krachtiger van smaak door de lange fermentatie. Donkere miso is niet gepasteuriseerd en bevat enzymen die onze spijsvertering ten goede komen. Let op! Donkere miso nooit meekoken, dan verliest het zijn effect. Miso kan je in de kast bewaren.

Op de afbeelding zie je van links naar rechts: witte miso van soja en zoete rijst, miso van soja en bruine rijst, miso van soja en gerst.


Kies groenten uit. Dat kan ui, wortel, daikon, venkel en een bladgroente zijn. Kijk wat in de ijskast ligt. Voorzie ook verse gember, sojasaus (shoyu of tamari = glutenvrij), kiemen of lente-ui om af te werken.


Alles in huis? Start met een bouillon. Zet water voor 3 porties soep met het stukje kombu, de wakame en de (gedroogde) shiitake op het vuur. Breng 10 minuten aan de kook. Haal de shiitake eruit, snij in kleine stukjes en voeg opnieuw aan het water toe . Voeg verse, fijngesneden groenten toe zoals bv. witte radijs of daikon, wortel, zelfs op laatste moment een restje van bloemkool. Rasp wat gember en knijp uit boven de bouillon Laat nog eens 10 minuten zachtjes koken.


Zet het vuur uit en schep een beetje vocht van de bouillon in je soepkom. Los er 1 koffielepel miso in op door los te roeren.  Eventueel een klein beetje shoyu (sojasaus) toevoegen om zouter te maken. Laat even trekken en werk af vers groen zoals bieslook, pijnajuin, peterselie, preigroen, kiemen...


Je kan mochi toevoegen, dat is geplette, gefermenteerde zoete rijst. Snij een stukje van het blok en laat smelten tussen een wafelijzer. De groene mochi is met bijvoet, een wild kruid tegen vermoeidheid en goed voor de eetlust en spijsvertering. (Niet gebruiken tijdens zwangerschap) Eet het wafeltje bij de misosoep.


Als je misosoep als lunch of diner neemt, kan je het verrijken met tofoe in blokjes gesneden om op het einde toe te voegen. Je kan (soba) noedels enkele minuten laten meekoken (kijk op de verpakking).


Smakelijk! Sarah Jane


Copyright © Alle rechten voorbehouden

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren